dinsdag 21 december 2010

Eten . Tante Tuut .

Ik kan het niet laten om over eten te schrijven, enerzijds omdat ik heel graag kook en bak en anderzijds omdat ik het ook heerlijk vind om in aangenaam gezelschap te genieten van lekker eten. Misschien moet ik mijn blog omdopen tot een kookblog met muziek :-)) Dan is het iedere dag feest en kunnen jullie allemaal lekker meegenieten.

Spijtig dat we de geuren nog niet in onze blog kunnen stoppen, ik zou niet meer weg te slaan zijn bij de computer! Vooral wanneer er geschreven wordt over kruiden en specerijen, want zeg nu zelf, deze kunnen overheerlijk ruiken.



De kruiden en specerijen die ik dagelijks gebruik zijn :
  • Gember
  • Koriander
  • Knoflook
  • Zeezout
  • Versgemalen zwarte peper
  • Peterselie
  • Munt
De leukste markt hier in de omgeving om deze kruiden en specerijen te kopen is op de markt in Algeciras (ongeveer 2 1/2 uur rijden van Ronda). Op deze markt vind je heel veel kruiden, vooral ook die van Noord-Afrika. De markt bevindt zich in het oude stadsgedeelte en je kan er alle dagen terecht, behalve op zondag. Beslist eens naartoe gaan wanneer je hier op vakantie bent!

Voor groente en fruit ga ik naar de plaatselijke buurtwinkel of de zoco, waar je rechtstreeks van de boer zelf kunt kopen. Vlees koop ik bij de plaatselijke kleine slagerswinkeltjes en vis wordt meestal bij de Mercadona gehaald, een warenhuis met een fantastische afdeling vis. Vele kruiden kweek ik zelf, maar we gaan ze ook plukken in de bergen zoals thijm en salvia. En amandelen, vijgen, kastanjes, asperges, paddestoelen, kweeperen, olijven, kaki... krijgen we van vrienden en kennissen.

Eten moet je iedere dag, dus kan je er maar beter een feest van maken en dat probeer ik dan ook te doen met al deze ingredienten uit de Mediterrane keuken. Ik hoop nog heel veel heerlijke recepten voor jullie klaar te maken en mocht je in de buurt zijn, spring gerust eens binnen voor een gezellige babbel bij een kopje koffie :-)

Tot het volgende lekkere recept!
Groetjes van Tante Tuut

4 opmerkingen:

zsazsazsu zei

ge zoudt toch goesting krijgen om te verhuizen hoor als je dat allemaal leest !

vilterietje zei

ik ben het helemaal met zsazsazsu eens! je moet er eens over denken om een kookboek te beginnen.
er zijn al zulke lekkere recepten langsgekomen, misschien achter 1 of 2 jaar kun je het bundelen.
ik geniet van al je recepten en kan niet wachten tot ik ze zelf kn bereiden. lieve groet en tot....riet:)

Unknown zei

ik ben ook erg dol op kruiden, maar mijn wederhelft heeft ze niet echt graag in de soep. Dan zegt hij: "wat heb je nu weeral in de soep gedaan?!" (zoals bv. tijm of laurierblaadjes). Vaak probeer ik toch stiekem 'iets' in de soep te doen, maar hij proeft het keer op keer. Wat hem betreft mogen er enkel bouillonblokjes, peper en pikante kruiden zoals cayenne of pilipili in. En over verse korianderblaadjes is hij al helemaal niet te spreken (eigenlijk het enige kruid dat ook ik niet lust).
Kruiden kopen op een 'zuidelijke' markt is heel leuk nochtans, al die kleuren en geuren! ik zou ze ook met 'kilo's' kopen! Laat je maar goed gaan in Algeciras. ¡Buen provecho! Groetjes, Hilde

Photo-copy zei

Grappig! Mijn favoriete kruiden zijn tym, oregano, komijn en kardemom. Maar liefst niet in dezelfde schotel. ;-)