maandag 13 december 2010

Koffie en Chocolade . Tante Tuut .

Vorige maand publiceerde Mesa y Negocios, een gastronomisch tijdschrift waarop we geabonneerd zijn een uitgebreid artikel over koffie en chocolade. Dat sprak mij (Wim) natuurlijk meteen aan, want deze twee schatten van de gastronomie behoren al lang tot mijn favoriete lekkernijen.
  • Koffie
Wat koffie betreft zijn we hier in Spanje absoluut verwend. Vrijwel in elke "cafetería" kun je een excellente koffie drinken voor anderhalve euro. De combinaties zijn enorm uitgebreid en de man of vrouw die de koffie bereidt maakt er een erezaak van om deze precies zo te maken zoals de klant dat wil.

Zelf bestel ik meestal een "café con leche". Ik krijg dan een lekkere sterke koffie van het merk Santa Christina, Catunambú, Templo of iets anders. De melk is dan lichtjes opgeschuimd en verwarmd. Als ik een opkikkertje van doen heb bestel ik hem "solo" of "cortado". Solo is een espresso waarvan de stoom uit je oren komt en cortado is hetzelfde met een heel klein scheutje melk.

Voor de liefhebbers van een koffietje met cognac raad ik zeker aan om eens een "carajillo" te proberen. De manier waarop je die krijgt kan wel eens variëren. Het is een hete sterke koffie met opgewarmde Brandy de Jerez (brandewijn uit de streek van Jerez) en als de barman er werk van maakt doet hij er een beetje sinaasappelschil en twee koffieboontjes bij. Doe er maar goed wat suiker bij en je hebt een drankje dat je een ferme energiestoot kan geven. "Te pone las pilas!" (Het geeft je verse batterijen, zeggen ze hier).

Thuis maken we koffie meestal met ons goede oude Bialetti Moka Express, een espressozetter. Het handige koffie-apparaat is ondertussen al ruim 10 jaar oud, daar is al heel wat koffie mee gezet. Telkens weer een waar genot, zo'n Moka Express kopje koffie.
  • Chocolade
Chocolade past heel goed bij koffie. In het weekend nemen we dan ook graag een stukje chocolade erbij. Op weekdagen vermijden we om chocolade of chocopasta te eten. Het is een manier om het op de "chocolade-dagen" des te meer te waarderen en teveel chocolade is nefast voor de lever zoals iedereen wel weet.
Wist je dat chocolade in Duitsland aanvankelijk enkel bij apotheken verkrijgbaar was? Ik spreek nu wel over de 17de eeuw hé, dat is ook al eventjes geleden. Chocolade werd toen als een medicijn beschouwd. Lekker medicijntje !

Onze chocolade favorieten zijn: de pure donkere Noir de Noir van Cote d'Or, de plantage chocolade selectie van de  Lidl (zoals de San Martin op de foto hiernaast) en de Château Negro & Nata van de Aldi is trouwens ook heel lekker.
Verder varieren we wel eens met witte met gepofte rijst, melkchocolade met hazelnoten en nu en dan ook de variant met noten en rozijnen.
Hemels leker is zeker de chocolademousse van Tante Tuut, bekijk de recepten maar eens via de volgende link

Groetjes
Wim

4 opmerkingen:

zsazsazsu zei

yummy, 'k ga mij sebiet ook nog nen espressoootje maken met geschuimde melk en ik ga er een speculoosje bij degusteren :-)

manon swinkels zei

Hallo,

Voor een project op school doe ik onderzoek naar een ondernemingsplan voor een bungalowpark in Spanje.
aan de Costa Dorada, Cambrils.
Daarvoor moet ik ook Spaanse Nederlanders interviewen en via de site: http://spanje.blog.nl
kwam ik bij Uw site.
Ik vroeg me af of U misschien een aantal vragen zou willen beantwoorden en of U misschien
meer mensen kennen die van Nederland naar Spanje zijn geëmigreert en een interview zouden willen doen.

Het interview bevat enkele simpele vragen en ik zou het ontzettend op prijs stellen als U eraan meerwerkt,
maar voelt U niet verplicht.
1 Wat is de reden dat je naar Spanje bent gegaan?
2 Welke formaliteiten heb je moeten regelen om naar Spanje te gaan?
3 Hoe bevalt het leven in Spanje?
4 Zijn er grote verschillen tussen in Nederland wonen en in Spanje?
5 Heb je advies voor mensen die Spanje gaan wonen? Waar moeten de mensen rekening mee houden?
6 Wat zijn valkuilen die je tegen bent gekomen?
7 Heb je nog zakelijke tips waar ik rekening mee moet houden als ik mijn bungalowpark start?

Alvast bedankt!
Met Vriendelijke Groet,
Manon Swinkels
Commanderijcollege Havo/Vwo Gemert

Groente en Fruittuin in Frankrijk zei

@manon, ik wil wel antwoorden op je vragen, maar kan je mij je email geven. Je kan mij mailen naar tantetuut[apenstaartje]gmail[punt]com
Tot dan.

Leila zei

hmmm al die koffies doen mij zin krijgen om terug naar Spanje te gaan.
Een "bonbon" is ook altijd lekker!
Groetjes,
Leila