donderdag 24 februari 2011

Carnaval in Cadiz

Carnaval is een volksfeest dat gevierd wordt op vele plaatsen in de wereld. In Spanje, op het Iberisch schiereiland is het Carnaval van Cádiz het bekendste en dan is er ook nog dat van Tenerife natuurlijk, dat al erg op het grootse carnaval van Rio lijkt qua aankleding, of moeten we "uitkleding" zeggen...


Het is van oorsprong een feest dat verbonden is met de tijd voor het vasten, een katholieke traditie dus. Spanje dat historisch gezien een zeer sterke katholieke invloed kent en gekend heeft in de geschiedenis, hier wordt carnaval dan ook op veel plaatsen uitbundig gevierd.


Bij ons hier in Ronda is er elk jaar een grote mooie stoet, maar voor het echte grote carnaval moet je hier nog wat meer naar de kust gaan, meerbepaald naar Cádiz.
Zowel het carnaval van Santa Cruz de Tenerife als dat van Cádiz hebben het statuut van internationaal toeristische attractie. Bovendien werd het carnaval van Cádiz in 2009 bekroond met de titel van "Patrimonio Cultural Inmaterial de España", Spaans Cultureel Erfgoed.


Gedurende de maand februari heeft in het Gran Teatro de Falla van de kuststad Cádiz de wedstrijd plaats van de muziekgroepen die deelnemen aan het carnaval.
Uit goede bron hebben we vernomen dat de laatste jaren "Los Yesterday" één van de beste van die groepen is.
Kijk en oordeel zelf maar eens hoe deze "chirigota" met veel humor en muzikaal talent hun nummers brengen vol parodie op allerlei toestanden in de Spaanse maatschappij.
Ze zingen bekende pasodobles, rumbas, sevillanas, tanguillos etc. met aangepaste teksten vol humor en vaak worden ook hits van de laatste jaren aangepast aan de carnavaleske sfeer.


Naast de chirigotas zijn er ook nog coros, cuartetos en comparsas. De comparsas zijn meer dansgroepen, de coros doen het "in koor" en de cuartetos zijn meestal met z'n vieren, maar ze zijn hier ook flexibel, het kunnen er ook vijf of drie zijn.


Iedereen is zich terug al aan het voorbereiden voor het grote carnaval in Cádiz, want niet alleen kinderen verkleden zich op deze dag, ook volwassenen maken er op deze dag graag een feest van!
Ik vind het altijd leuk om op de avond van de cabalgata (de stoet) door de straten van Ronda te lopen, ik hou van die uitbundigheid !
Groetjes van Tante Tuut en maak er een leuk feest van!

5 opmerkingen:

vilterietje zei

heerlijke groep, jammer dat ik er niks van versta, want uit de reactie van het publiek blijken ze leuk te zijn:)
viva carnaval, maar ik ga naar schotland, olé!!!!

Unknown zei

zelf ben ik zo geen 'carnavalsmens', maar ik kan me voorstellen dat je bij het horen van zulke prettige muziek alleen maar vrolijk kan worden en mee zot doen!

zsazsazsu zei

leuk zo'n aantal overjaarse hippies !

Patty Biermans zei

Leuk zo'n optreden, doet me een beetje denken aan de carnavals zittingen hier in brabant! Daar staan ook altijd mensen liedjes met komische teksten te zingen. Genieten hoor!! Knufzz...Peebee

Anoniem zei

Mijn lief en ik hebben enorm genoten van het carnaval op Tenerife/ Santa Cruze. De koren zijn prachtig om te zien en te horen. Ik kon er niet genoeg van krijgen. Een geweldige ervaring, waar jong en oud blij van wordt. een echte aanrader. Liefs Theo en Gerda.