donderdag 29 maart 2012

Hoe maak je Zeep van Zeepresten + 5 andere Tips . Tante Tuut .

Gisteren kreeg ik dit bericht op mijn FB pagina :
Hoi Tante :-),
Alles ok daar in hete zuiden van Europa?
Ik zit met twee vraagjes waarop jij misschien een antwoord hebt :
Hoe recycleer je kaarsresten en hoe maak je van nieuwe zeepresten een nieuw stuk zeep?
Heb je daar toevallig tip/links ...over?
Mocht je me iets laten weten zou super zijn!


Ik dacht hier moet ik toch een post over schrijven want ik weet inderdaad heel veel tips voor je zeepresten op te gebruiken en voor kaarsresten weet ik ook wel wat, daar heb ik onlangs nog iets mee gedaan.

Tips om je zeepoverschotjes te recycleren
  1. Maak nieuwe zeep van je zeepoverschotjes.
  2. Mix de oude zeep met glycerine, laat het in de microgolfoven smelten (niet te heet) en gebruik het als handzeep.
  3. Doe de zeepoverschotjes in een oude sok, hang die aan je douchekraan en was jezelf ermee wanneer je douche neemt.
  4. Je kan zeep ook gebruiken als kleermakerskrijt.
  5. Rasp je overschotjes van zeep heel fijn, smelt ze in heet water en gebruik ze in je wasmachine voor bonte was of voor een handwasje (dit doe ik altijd).
  6. Of rasp je overschotjes heel fijn, doe dit bij je gewone wasmiddel en gebruik dit voor een kookwas.
Zeep maken van zeepresten
Hoe maak je nieuwe zeep van zeepoverschotjes
Onlangs liet mijn man een groot stuk olijfolie zeep vallen, nu was de zeep al aan het afschilferen omdat hij zo droog was, dus de zeep brak in tientallen stukken. Dus nu heb ik een reden om al die stukjes te verwerken tot nieuwe zeep :-))
  • Rasp je zeep overschotten fijn met een handrasp, de handrasp kan je voor een prikje kopen in tweedehandswinkels.
  • Doe twee koppen geraspte zeeprestjes in een steelpan en overgiet dit met water.
  • Laat de zeep 24 uur weken en roer de zeep af en toe goed om.
  • Breng vervolgens de pan aan de kook en blijf in het zeepmengsel roeren tot alles goed is opgelost.
  • Neem daarna je pan van het vuur en voeg voor elke kop zeep één soeplepel plantaardige olie toe. Roer goed om. Ik neem olijfolie, dat is lekker zacht voor de huid. Nu kan je er ook je favoriete etherische olie aan toevoegen.
  • Giet het zeepmengsel in mallen, bv. kleine botervlootjes, dit werkt prima, yoghurtpotjes of melkkartons.
  • Laat de zeep harder worden.
  • Wanneer de zeep hard genoeg is kan je hem nog in kleinere stukken snijden wanneer die te groot zijn.
  • Laat de zeep nog twee weken liggen voor je hem gaat gebruiken, zo is alle overtollige vocht eruit en is de zeep hard genoeg om je van propere handen te voorzien ;-)
Veel succes ermee!
Volgende week kunnen jullie lezen wat ik met de kaarsresten heb gedaan.

14 opmerkingen:

vicarno's mama zei

Fijn zeg, dank je wel voor het delen.
Ik heb al vaker zelf wasmiddel gemaakt, maar dit ga ik ook een keer proberen, zelf zeep maken van overschotjes.

vilterietje zei

dit ga ik zeker eens proberen! fijn weekend:)

Unknown zei

zeeprestjes recycleren, wat een handige tips zeg! ik vind het ook steeds zo sneu om die laatste stukjes zeep te moeten weggooien! zonnige groetjes, Hilde

zohra zei

leuk om te weten. Ga ik ook eens testen

Anoniem zei

Omdat ik veel hotel zeepjes heb vanwege het vele reizen, is dit een prima oplossing. De zeepjes lagen tussen mijn kleding maar begonnen te schilferen en toen kwam ik op jouw site.Ik heb nu ongeveer 6 koppen geraspte zeep staan te weken en ben dus benieuwd hoe het gaat lukken. Gisterende yoghurt gemaakt die prima smaakt.bedankt voor de tips Annette

Anoniem zei

Kan ik de restjes niet gewoon samen met water in een leeg handpompje voor vloeibare zeep stoppen en zo dus weer vloeibare zeep maken? groetjes Veerle

Groente en Fruittuin in Frankrijk zei

Hallo Veerle, natuurlijk kun je dit doen. En wat je ook nog kunt doen is de stukjes in een oude sok of panty doen om als zeep verder te gebruiken. Zo kun je de stukjes ook opgebruiken tot het einde.
Groetjes!

Anoniem zei

Moet ik nog ergens op letten bij het maken van zeep van zeepresten? Ik las over een chemische reactie die kan ontstaan, of is dat alleen bij het maken van nieuwe zeep?

Groetjes

Groente en Fruittuin in Frankrijk zei

Bij nieuwe zeep die je maakt uit vet en een loogoplossing ontstaat inderdaad een chemische reactie. Voor het maken van zeep uit zeepresten zou ik me geen zorgen maken.
Veel plezier ermee en binnenkort laat ik zien hoe je zeep kunt maken van vet en een loogoplossing :-)

Anoniem zei

Hallo tante, zeepresten verwerkt volgens uw recept en het is goed gelukt! Ik heb ook nog wat lavendel olie toegevoegd voor een lekker geurtje naast de olijfolie. Alleen de zeepjes zijn erg licht qua gewicht is dat normaal?
Groet van Pam

Nanc zei

Hoeveel water niet je gebruiken in de pan want dat zie ik ff niet staan haha
Alvast bedank :)

Groente en Fruittuin in Frankrijk zei

Hoi Nanc, dit is al zo lang geleden, maar ik dacht 2 koppen zeepresten en een halve a 1 kop water. Dit merk je snel als je alles aan het opwarmen bent. Groetjes en succes!

Tio zei

Zeep blijft heel lang goed. Had nog een zeep van Boldoot en die rook nog steeds goed. Had ook nog een ovaal stuk zeep van Nonchalance van vroegere tijden toen ze nog ovaal waren maar hebben nu een platte bovenkant en onderkant. Nonchalance geeft een wat trekkerig gevoel na het wassen en is daarom beter geschikt om voor een poedel opfrisbeurtje te gebruiken bij de wasbak. Het ruikt wel lekker fris. Al die restjes zeep maak ik nat en laat ik inweken en dan plak ik ze op elkaar en zo heb ik weer een groot stuk zeep om de handen mee te wassen. Sommigen zeggen dat ze zeep te ouderwets vinden. Na de negentiger jaren zijn ze massaal op vloeibare zeep overgegaan. Vroeger wasten de mensen zich bij een lampetkan. dan had je een kan en een kom en een zeepbakje en een kammenbakje van porselein in het zelfde ontwerp en kleur. De lampetkan is antiek uit grootmoederstijd. Een nicht van mijn moeder had nog een lampetkan en in die kan kreeg je dan warm water en dat kon je in de kom doen en met wat zeep in dat zeepbakje kon je je daar mee wassen. Nu gelden er andere hygienevoorschriften dan vroeger. Vroeger was er nog geen douche dan een put en een pomp en een tobbe of teil. .

Unknown zei

Hallo Tity, blij te lezen dat er nog mensen zijn die ook van zeep houden. Ik zweer ook bij een goed stuk zeep!