vrijdag 13 april 2012

Overleven in Spanje . Tante Tuut .

mager spaarvarken ;-)
Regelmatig krijg ik mailtjes van mensen die me vragen hoe wij hier in Spanje overleven en of ik daar niet wil over schrijven. Wat ik allemaal doe om te besparen zodat we toch het einde van de maand kunnen halen. Soms doen we dit niet, maar velen onder jullie zullen dit gevoel wel herkennen. Het enigste wat je niet mag verliezen is je positiviteit en het vertrouwen dat alles goed komt.


Het is nu éénmaal zo dat het er hier in het zuiden van Spanje niet zo rooskleurig uitziet wat werk betreft. Eigenlijk is het als buitenlander bijna onmogelijk om hier nog aan werk te geraken, daarom heeft mijn man gekozen voor een online job als freelance vertaler en copywriter. Dus de ene week heeft hij werk, de andere niet. We schrijven op onze blogjes, maken bijna alles zelf, tot aan de poetsproducten toe, telen vanaf dit jaar onze groenten en kruiden in potten en flessen en hebben éénmaal per week een vergaderavond met ons gezin om te bespreken hoe we de volgende week gaan aanpakken.

Ja, ik denk dat ik hier een heleboel over te vertellen heb met een overvloed aan tips en trucjes om te besparen. Het grote voordeel om met minder te leven is dat je terug gaat naar de essentie, het hoeft geen triestig leven te zijn, helemaal niet, het is gewoon het roer omgooien. Ze hebben er in het noorden zo een mooi woordje voor "consuminderen". Hier in Spanje heet dat "gastar menos para sobrevivir" (minder uitgeven om te overleven).

Door de financiële crisis is elk land erop achteruit gegaan, dus iedereen heeft wel zijn eigen manier om te besparen. We kunnen dit ook altijd delen, hoe meer ideeën, hoe meer mensen we kunnen helpen. Al hebben we het niet gemakkelijk, ik zou voor geen geld terug naar België willen terugkeren. Hier hebben we tenminste het goede weer en het gevoel van vakantie.

Een van onze favoriete liedjes op radio Nostalgia hier in Antequera is dat van Resistiré (weerstand bieden). Hier met een klein fragment uit de film van Almodovar "Átame" met onze lievelings acteurs, Antonio Banderas, Victoria Abril en Loles León. Origineel is het van het "Dúo Dinámico".
Resistiré para seguir viviendo
me volveré de hierro 
para endurecer la piel
y aunque los vientos de la vida soplen fuerte
como el junco que se dobla
pero siempre sigue en pie.
++++++

Morgen mijn trucje om mijn badkamer lekker fris te doen ruiken zonder aangekochte kuisproducten.
Tot dan en geniet vooral van het moment!
Tante Tuut

4 opmerkingen:

Janny de Roo zei

Ondanks de magere tijden, heb je alles heel mooi verwoord. Op dit moment weet iedereen wat consuminderen inhoudt en daar is niks mis mee. Overvloed is ook niet altijd goed, wordt een mens hebberig en lui van....!
groetjes, Janny

Groente en Fruittuin in Frankrijk zei

Geniet van het weekend Janny, dat gaan we hier ook doen, op zoek naar een mooie regenboog want morgen gaat het regenen en appelbeignets bakken en ....lekker gek doen ;-)
Groetjes TT

Unknown zei

ik denk dat ook wij, iedereen in België moet 'consuminderen'. het leven wordt zo ontzettend duur. maar als we gelukkig kunnen zijn met wat minder, waarom dan niet! soms wou ik ook wel in een land willen wonen waar het zonnetje wat vaker schijnt, dan zie je sowieso alles meer door een roze bril!
jullie zijn daar in Spanje in ieder geval heeeeeeel erg goed bezig!!! cariños, Hilde

Groente en Fruittuin in Frankrijk zei

Ja, Hilde dat is het, gelukkig zijn met wat minder! En de zon maakt inderdaad veel goed.
Geniet van jullie weekend!
Cariños de Trudis