donderdag 12 juli 2012

Tropische vruchten kweken in Spanje . Tante Tuut .


Hier droom ik al jaren van om Tropische Vruchten te kweken maar ik vrees dat de winters hier in Antequera (Spanje) toch ietsje te koud zijn. Ik heb wel een avocado mini boompje die het goed heeft gedaan afgelopen winter. Maar ja, die staat dan ook in pot en zo dicht mogelijk tegen het huis aan waar de vriestemperaturen niet zo vlug onder het vriespunt zakken en je kan natuurlijk ook nog altijd een bescherming tegen de kou aanbrengen of de pot binnen zetten.

Citroenboom Lunar
Dit jaar zal ik mijn eerste citroenen kunnen oogsten. Er hangen er reeds twee aan en ik kweek mijn citroenboom in een pot. Het is nog maar enkele maanden geleden toen de eerste bloemen tevoorschijn kwamen en nu bloeit mijn limonero Luna al voor de tweede keer. In het noorden is het ook best mogelijk om deze in een pot op te kweken, zorg wel dat je het boompje in de winter in de kas of in je huis een plaatsje geeft en hij houdt ook niet van natte voeten.


Gerelateerde artikelen :
Andalusië het fruitparadijs
De Spaanse Banaan


Waar kan men het best Tropische Vruchten kweken in Spanje?

Avocado
  • De Canarische Eilanden, hier heerst er gedurende het ganse jaar een aangename temperatuur van rond de 23 graden C.
  • In de beschutten valleien van de Costa del Sol en de Costa Tropical.
  • Aan de mediterrane kustvlakte.
  • Je kan ook tropische vruchten kweken meer naar het binnenland toe, maar dan wel op beschutte plaatsen die volledig naar het zuiden zijn gericht en waar weinig wind is en geen of heel weinig vorst voorkomt.

Welke Tropische Vruchten zijn mogelijk in Spanje?

Met een klein beetje geluk en een goede planten verzorging zijn de volgende vruchten mogelijk :
  • avocados
  • bananen
  • lychees
  • mangos
  • papayas
  • ananas
  • sinaasappelen
  • citroenen
  • limoenen
Deze tropische vruchten kan je in pot planten of wanneer je helemaal geen risico loopt op vorst tussen je groentebedden of bloembedden, zo zorgen ze voor schaduw tijdens de zomermaanden. Of wie over een grote serre beschikt kan al deze heerlijke tropische vruchten in potten planten en loopt geen risico op beschadiging door vorst.

Zorg er wel voor dat je regelmatig je tropische vruchten voorziet van een hoogwaardige organische meststof zoals Guano. Ik geef éénmaal per maand een bijbemesting met Guano en éénmaal per maand een bijbemesting met een vloeibaar biologisch product. Ze ben ik er zeker van dat mijn tropische vruchten met volle kracht kunnen verder groeien.

1 opmerking:

zsazsazsu zei

wij moeten het hier doen met waterachtige fraizen ;-)