vrijdag 5 oktober 2012

Recycleren van oude kleine lapjes stof - Tante Tuut

Stukjes stof verknippen
In een vorig artikel heb ik al getoond dat je van overschotjes stof een leuke funky mat kunt maken, maar je kunt natuurlijk veel meer recycleren dan dat.
Ik ben zo iemand die niets kan wegdoen wat met stof of draad te maken heeft. Ieder draadje en ieder stukje stof gaat bij mij in een doos of zak met de gedachte dat ik er later nog wel eens iets ga meedoen. Nu ja, die gedachte is er nog steeds maar de tijd om er iets van te maken minder. Nu had ik gedacht om zelf kussens te maken met al die pietluttige stukjes stof als vulling.

Hoe maak ik kussenvulling van kleine lapjes stof?


Uit oud laken rechte lap knippen
  1. Van een oud beddenlaken, waar de gaten in vielen in het midden, heb ik de zijkanten afgesneden die nog goed te gebruiken waren.
  2. Daarvan heb ik twee rechthoeken geknipt van 42cm op 142cm want ik wil twee kussens maken.
  3. Rechthoeken dubbelvouwen en de zijkanten dicht stikken.
  4. Omdraaien die handel en vullen maar!
  5. Het vulsel voor mijn kussen bestaat uit die kleine overschotjes stof of dunne reepjes waar geen kat nog iets mee wilt aanvangen.
  6. Ik heb de stofrestjes allemaal in stukjes geknipt (althans een deel al) zodat deze goed kunnen verdeeld worden over het kussen. Ik heb mezelf de opdracht gegeven om iedere dag een beetje te doen want het is zo ééntonig werk, dus het kussen wordt zeker en vast vervolgd.
  7. Wanneer het kussen vol is, stik dan de bovenkant dicht en nu hoef je enkel nog een leuk kussenovertrek te maken en klaar is kees!
Opvullen maar!

Het kussen krijgt vorm
Je hoeft over geen zakken vol kleine stukjes stof te beschikken om een heerlijk warm kussen te maken. Wat denk je van een oude jas die je winterslang warm heeft gehouden en die zowaar uit elkaar aan het vallen is? Zet er de schaar in, verknip die verfrommelde stof en maak er een kussen van. Van de delen die nog goed te gebruiken zijn kan je zelfs een mooi kussenovertrek maken en zo kan je oude jas je nog vele jaren lekker verwarmen. Alle stof is te recycleren tot iets anders!

Geen opmerkingen: