woensdag 17 april 2013

Heerlijk vers en zelfgemaakt ontbijt!

heerlijk vers en zelfgemaakt ontbijt
Wat is er lekkerder dan zelfgebakken brood, zelfgemaakte heerlijke humus en kruiden uit je potten tuin? Een beter ontbijt kan ik mij niet wensen!

brood uit de broodmachine
Het is soms heel moeilijk om aan goede bloem te geraken hier in het zuiden van Spanje en dat vind ik soms wel eens jammer want ik lust enorm graag speltbrood. Dus ga ik mijn bloem voor brood meestal in de Liddl halen ofwel in de herboristeria. Daar koop ik dan bio-meel, maar dat doe ik niet zo vaak want dat kost hier enorm veel geld, jammer, het zou eigenlijk andersom moeten zijn. Misschien zijn er aan de kust meer mogelijkheden voor goede bloem te vinden? Ik ga in ieder geval op zoek eens we in Coín wonen.

Humus wordt hier wekelijks zo'n tweemaal gemaakt. Soms gewoon, maar ik doe er ook vaak geraspte worteltjes of in heel kleine stukjes gesneden paprika bij en gember. Ik ben zot van gember, dat is één van de specerijen die ik dagelijks gebruik. Met humus kan je heel veel variëren en dat vind ik leuk, want zo heb je altijd een lekkere vegetarische pâté voor op je boterham.

Humus, hoe maak je dat?
Koreander
Alle kruiden die ik gebruik die zaai ik zelf in potten en bakken en dat gaat prima. Zo heb ik op het ogenblik koreander, peterselie, knoflookblaadjes, bieslook, oregano, rozemarijn, salie, tijm, komijn, selder, munt en lavendel om mijn gerechten smaak te geven.

Dan ga ik nu maar eens gaan genieten van mijn vers en zelfgemaakt ontbijt met het zonneke op mijn bolleke. Wat ben ik toch een bofkont! En een lekkere pot koffie om echt wakker te worden, ja ik ben geen ochtendmens. Na 10 uur 's morgens mag je me vragen wat je wilt, maar ervoor loop ik in het huis rond als een zombie en doe ik de dingen op automatische piloot. Daarna ben ik niet meer te stoppen, alleen tijdens siesta tijd verplicht ik mezelf om één uur stil te zijn en tot rust te komen. Dan geniet ik van ons balkonnetje tussen mijn plantjes.

Hasta pronto!

2 opmerkingen:

Patty Biermans zei

Ja, dat is inderdaad genieten. Wij werden een tijdje ook wakker met de geur van vers brood maar de machine is defect en we hebben nog geen nieuwe. Dus voorlopig even niet. Vraagje: doe jij in de hummus geen knoflook? Mijn dochter had voor het eerst hummus gegeten en zij vond het zo lekker omdat er knoflook in zat. Of kun je erin doen wat je lekker vind? knufzz....peebee

Groente en Fruittuin in Frankrijk zei

Hoi Patty,
Je kan in je humus doen wat je zelf wilt, knoflook doe ik er niet in als dochterlief thuis is. Ze vindt dit namelijk niet zo lekker. Er zit al zoveel knoflook hier in het eten dat ze het thuis niet meer wil.
Groetjes van Trudis