maandag 16 september 2013

Eindelijk een bananenboom!

Bananenboom planten
Het is zover, ik heb eindelijk mijn bananenboom! Hier droom ik al van sinds ik een kind was! Gracias, gracias, gracias Salvador! Afgelopen week heb ik een put gegraven om de boom er in te planten, maar gisteren kwam de buurman ineens met drie bomen af. Gelukkig heeft hij meer spieren en kracht dan ik, dus in een pis pas was het gat groot genoeg om mijn prachtige bananenbomen te planten. Straks kan ik deze bananencake maken van zelfgekweekte banaantjes!

Hoe plant je een bananenboom?

Wortels bananenboom zo'n 20cm diep
  1. Je bananenboom moet je niet te diep planten want de wortels hoeven eigenlijk maar zo'n 20 cm onder de grond te zitten;
  2. Voor het plantgat van één boom reken je op zo'n 50cm diep en 50cm in doorsnede. Wij hebben hier bomen geplant die tot 6 meter hoog komen, voor drie bomen heb je ongeveer 100cm doorsnede nodig;
  3. Zorg er wel goed voor dat de grond voldoende voedzaam is die je in het plantgat doet. Hier hebben we twee kruiwagens goede kleigrond geschept van onder de amandelboom en rietstengels om de bananenboom te steunen. Zodra de wortels zich vastzetten in de grond zijn de rietstengels niet meer nodig;
  4. Het plantgat hoef je niet tot boven toe te vullen, zo heb je een soort kommetje waar het water beter blijft in staan. Zeker aan te raden bij kleigrond;
  5. De eerste keer zal je flink veel water moeten geven zodat de klei zich goed rondom de wortels kan verdelen;
  6. Nog wat mulch erover, zo verdampt het water niet te vlug en daarna om de 4 a 5 dagen een water toegift geven aan je bananenboom. Niet teveel, maar toch genoeg dat de kleigrond vochtig genoeg blijft;
  7. Ik heb nog wat stenen rond de bananenboom gelegd, want de grond zit er hier vol mee, dus kunnen ze beter hun nut hebben.
Verse mulch en stenen er rond

Zo groot wordt hij
En nu afwachten tot de eerste bladeren tevoorschijn komen en daarna de bloemen en bananen. Met een beetje geluk, wanneer de winters niet te hard zijn, kunnen we binnen twee jaar onze eigen bananen oogsten van onze bananenboom. Spannend! Het zijn dezelfde die je op de foto rechts ziet, dit is de bananenboom van de buurman.

3 opmerkingen:

Patty Biermans zei

Als het zover is moet je maar even waarschuwen, dan komen we langs om te proeven :))))! knufzz....peebee

cuevadonpablo zei

spannend....

Moi-Raya zei

Oooh, leuk! Een droom waarmaken. Als ik hier in Zuid-Frankrijk de mijne kan waarmaken (stukje eigen grond) wil ik ook zeker een bananenboom proberen. Kan ik bij jou spieken, weet ik nu :-)