donderdag 12 september 2013

Tante Tuut gaat rauw!

Lekker uit de tuin
Ja, Tante Tuut gaat rauw. Na veel wikken en wegen en 1 jaar mentale voorbereiding maak ik de ommezwaai. Ik ga 100% voor mijn gezondheid en neem het heft in eigen handen, zin in medicatie heb ik niet en ik ben er trouwens van overtuigd dat we onze gezondheid zelf in goede banen kunnen leiden.

Tante Tuut
Waarom gaat Tante Tuut rauw?


  1. Eerst en vooral omdat ik het echt wil;
  2. Ik van verse producten hou en zowiezo al heel veel fruit en groenten eet;
  3. Mijn artrose steeds maar erger wordt en ik geen pijnstillers wil nemen;
  4. De pre-menopauze voor de deur staat met meer ongemakjes dan voordelen;
  5. En als laatste wil ik op een gezonde, actieve manier oud worden.

Koriandersapje
De eerste maand (het is nu reeds dag5) zal ik voornamelijk slaatjes eten en fruit-en groentesappen drinken. Dit om mijn vorige eetgewoonte te doorbreken. Niet dat ik ongezond at, maar er zijn bepaalde voedingsmiddelen zoals gist, melk en melkproducten waar mijn lichaam problemen mee heeft. En alleen dat weglaten uit mijn voeding is niet voldoende, heb ik al meerdere malen geprobeerd. Dus heb ik gezocht naar een bepaalde levenswijze die voldoet aan de behoeften van mijn lichaam en waar ik ook geestelijk helemaal achter sta.


Verse bananen
Ook heb ik me deze vraag gesteld :
Wanneer was mijn lichaam en geest in topconditie en hoe at en bewoog ik toen?
Eerst kwam er niks, maar na meerdere malen mediteren flitsten de beelden voor me. Het was in die tijd dat ik macrobiotisch at en 3 maal per week ging lopen. Dat is nu zo'n 20 jaar geleden, wat een energie had ik toen en niet alleen omdat ik jonger was. Het is niet omdat je ouder wordt dat je minder energie moet hebben, sommige dingen zullen we misschien wel niet meer kunnen met ouder worden of minder goed kunnen, maar volgens mij heeft dat niet met je energie te maken. Eens ik dit wist ben ik beginnen nadenken welke voedingsmiddelen me blij maken en dat zijn voornamelijk fruit en groenten...en af en toe een glaasje lekkere rode wijn ;-) Ja, ne goeien trappist ook, maar daar heb ik eigenlijk meer last van dan voordeel achteraf, dus beter niet.

Van de tuin zo op je bord
Waarom ben ik 20 jaar geleden van deze goede eetgewoonte afgestapt?
Ik leerde mijn man kennen en hij was een eerste klasse vleeseter. Dan werden er compromissen gesloten. Eerst 3 dagen per week vegetarisch en zo stilletjes aan opdrijven tot we na een jaar volledig vegetarisch aten. Toch was de drang er af en toe nog wel om vlees te eten en dan kookte ik een maaltijd met vlees erbij, ik heb daar nooit moeilijk over gedaan. Ook heb ik mijn dochter altijd laten kiezen en ik moet zeggen dat ze heel gezond eet, waar ik heel blij mee ben.
Nu is mijn man onlangs een weekje bij zijn zus op vakantie geweest en heeft hij aan de lijve ondervonden hoe lekker macrobiotisch eten wel is. Éénmaal terug thuis zei Wim dat hij eigenlijk ook meer zo wil eten. Ikke blij natuurlijk want zo is het voor mij ook makkelijker en kunnen we veel maaltijden min of meer hetzelfde eten. Mijn dochter blijft gewoon vegetarisch eten, dus ik zal zeker en vast nog koken, doe ik trouwens ook heel graag. En wanneer ik zin heb om uitgebreid te kokkerellen dan vraag ik gewoon wat vrienden op visite, lekker gezellig!

Dus je ziet, een hele ommezwaai voor Tante Tuut die rauw gaat eten. Een fiets heb ik vandaag van de buurman gekregen, Wim moet er nog wat aan sleutelen, maar vanaf volgende week kan ik terug fietsen. Ik ben er helemaal klaar voor!

6 opmerkingen:

Janny de Roo zei

Een hele ommezwaai, maar ben heel benieuwd naar je bevindingen.....! Ik blijf je volgen dus......Vrienden van ons gebruiken een middel tegen artrose,"serrapeptase" geheten, een middel dat voor vele kwalen wordt ingezet......vooral in Canada een veel voorgeschreven middel.

Unknown zei

fantastisch! succes met de nieuwe eetgewoonte! ook ik en echtgenoot ten veel groenten en fruit en soep. sinds enige weken hebben wij nu ook het vlees geschrapt uit ons dagelijks menu en probren dus de vegetarische toer op te gan.
groetjes en smakelijk! Hilde

sillie zei

oH WAUW GOED VOORNEMEN ik hoop dat je je er idd beter bij gaat voelen. Wat ik me afvroeg kun je dan nog wel spinnen als je last van arthrose hebt?

Lieneke zei

Ik ben nieuwsgierig naar de recepten, wat gezonder zou voor mij ook niet slecht zijn :)

Groente en Fruittuin in Frankrijk zei

Ja Sillie, maar geen uren aan een stuk, ik maak dat ik afwisselend dingen doe en alle dagen vingerstrekoefeningen, schouderoefeningen,... rek je strek je oefeningen zeg maar.

Groente en Fruittuin in Frankrijk zei

Bedankt Janny voor de tip voor mocht het zijn dat dit dieet niet voldoende is voor de pijn.