woensdag 5 november 2014

Mijn zonne-oven uittesten

zonne-oven 2014
Eindelijk kan ik mijn zonne-oven uittesten en waar kan ik dan het beste mee beginnen. Ja, natuurlijk ons dagelijks broodje. Ik had dit al eerder gedaan in de zonnekoker (parabolische reflector) maar ik moest er toch altijd voor zorgen dat ik een schaduwdoek bij de hand had of het brood verbrandde. In de zonne-oven daarentegen gaat het uitstekend om een brood te bakken zonder aanbranden omdat de reflectie van de zon niet rechtstreeks onderaan de pot wordt weergegeven, maar de gehele binnenoppervlakte van de zonne-oven tegelijkertijd wordt opgewarmd. Aan de andere kant kan ik dan wel weer een broodje bakken in de zonnekoker wanneer er lichte bewolking is of sluierwolken aanwezig zijn.

Lekker tritordeumbroodje
Met de zonne-oven en zonnekoker moet het me lukken om 80 procent van ons eten klaar te maken met energie van de zon. Dus ik denk dat ik toch 3 a 4 gasflessen zal besparen het komende jaar. Ja, hier in het zuiden van Spanje wordt nog op gasflessen gekookt, liever dat op een regenachtige dag dan op elektriciteit want daar hou ik niet van.

Nog even ter informatie, de zonne-oven had een temperatuur van 100 graden en het brood was mooi gebakken in twee uurtjes. De korst is niet zo bruin geworden, dit komt omdat het te laat in de namiddag was toen het brood in de zonne-oven geplaatst werd en de zon niet meer op haar sterkste was en al aan het dalen was. Volgende keer moet ik gewoon vroeger beginnen zodat ik het brood rond de middag kan afbakken. Maar de smaak is fantastisch!

Geen opmerkingen: