woensdag 9 mei 2018

Mijn serre raakt overvol!

De helft van de potjes in serre
Nu het kwik de laatste weken de hoogte is ingeschoten, geraakt mijn serre overvol! Bijna alles wordt voorgezaaid in potjes want we hebben hier behoorlijk wat last van woelmuisjes. Dus alle bonen, erwten en kolen (waar muisjes dol op zijn) worden voorgezaaid in de serre. Maar natuurlijk ook nog de rode bietjes, sla, venkel, tomaten, paprika, aubergine, artisjok, komkommer, augurken, pompoenen en kalabassen, kruiden, uien... moeten een plaatsje vinden. Iedere vierkante centimeter wordt heel goed benut op een oppervlakte van 6 vierkante meter. Er staat ook nog spitskool, sla, snijbiet en calendula in volle grond, dus het is oppassen geblazen waar je je voeten neerzet.

Aubergine, tomaten en olijfje
Gelukkig wordt het stilletjesaan tijd om buiten uit te planten zodat er plaats vrij kan komen om de serre in orde te zetten tegen de tijd dat de tomaten en andere warmteminnende planten zoals de aubergine moeten worden uitgeplant. Dus het is behoorlijk druk op de Tertre en de groentetuin geraakt zo beetje bij beetje helemaal vol. Dit jaar heb ik ook extra ruimte om de aardappelen en bonen uit te planten zodat we onze wintervoorraad goed kunnen aanvullen en terug een beetje meer zelfvoorzienend kunnen zijn. Zelfgeoogste groenten en fruit zijn zoveel beter van smaak en ze komen recht van de tuin op je bord. Wat wil een mens nog meer!

Tomaten zebra
Dit jaar zet ik ook eens tomaten buiten in pot zoals de zwarte cerise tomaatjes en de grote zebra tomaten in volle grond voor het huisje, welliswaar met een beschermende hoes erom heen. Ik heb zo het gevoel dat dit jaar een super tomatenjaar wordt! Terug zelf bergen tomatensaus maken met oregano en basilicum uit de tuin erin voor een zuiders smaakje eraan toe te voegen. Mmmm, ik kan niet wachten om die geur terug op te snuiven, doet me denken aan de 100 kilo tomaten die ik uit de tuin van Miguel kreeg toen we nog in Spanje woonden. Een hele zomer lang heb ik dan tomatensaus gemaakt, wat was die lekker zeg! Ik zal dit jaar wel geen 100 kilo tomaten hebben, maar met 30 a 40 kilo ben ik ook al dik tevreden 🍅🍅🍅.



Palmkool en kohlrabi
Voor mij wordt het alvast een echt kolenjaar. Maar liefst 54 kolen gaan de grond in en dit jaar gaat het wel lukken! We zijn echte kolenliefhebbers, rode kool, witte kool, bloemkool, spruitjes, broccoli, boerenkool, palmkool, savooikool, spitskool... en misschien nog wel een paar. Ik maak ook iedere week een verse pot zuurkool, dus daar wordt al een heel groot deel van de witte, rode en savooikolen voor gebruikt. Geraspt is slaatjes, lekker op een laag vuurtje gestoofd of gewoon gestoomd zoals de broccoli en bloemkool, we lusten het allemaal. En bovendien is zuurkool nog eens lekker, super gezond en poepsimpel om te maken!

Zelfgezaaide bloemetjes
Ik heb ook heel veel bloemen zelf gezaaid want plantjes in het tuincentrum zijn hier echt wel duur in Frankrijk. Zo komt het dat mijn serre eigenlijk te klein begint te worden, maar daarvoor hebben we al weer nieuwe ideeën 😃.

Zo nu terug wat buiten werken en terwijl genieten van het zonnetje 🌞
Lieve tuingroetjes van de Terters en tot de volgende! Wim en Gertrude

PS: Hier een link naar de tomatensaus van toen tomatensaus met basilicum

Geen opmerkingen: