donderdag 9 september 2021

Aardappelen planten methode Ruth Stout

Aardappelen poten Ruth Stout methode
Nu het gras achteraan bijna helemaal is omgetoverd in een groente- en fruittuin, is het de beurt aan het grasveld vooraan om plaats te maken voor groenten, struiken, fruitbomen.... Nu ik enkel mijn spade gebruik om bomen te planten en niet om te spitten, heb ik de methode van Ruth Stout toegepast om mijn aardappelen te poten of te planten. Ik had ook geen tijd en geen zin om eerst het gras weg te halen en daarna de grond klaar te leggen enz... daar het gras, eens het is omgezet tot compost door de vele wormen en andere kruipbeestjes in mijnen hof, het de aardappelen kan voeden tot ze volgroeid zijn.

Aardappelen planten of poten volgens de methode van Ruth Stout (met een klein beetje mijn eigen draai)

  1. Maai het gras, maar is eigenlijk niet nodig en maak de grond goed nat;
  2. Strooi wat houtas van zuiver hout want daarin zitten allerlei mineralen en sporenelementen waar aardappelen van houden en eventueel wat goed verteerde stalmest als je die voorhanden hebt, maar heel miniem hoor, je mag de mest bijna niet zien liggen, ik gebruik enkel mest als ik weet dat de ondergrond niet erg goed is. Hier op het grasveld vooraan zitten er enorm veel stenen in de grond en daarom strooi ik een heel klein beetje goed verteerde stalmest;
  3. Leg de plantaardappelen op het gras met de scheuten naar boven gericht;
  4. Plaats er ongeveer 20-25 cm hooi op, het mag een dikke pak hooi zijn want de aardappeltjes groeien er gemakkelijk doorheen, ik trek het hooi wel uit elkaar. Ik gebruik hooi omdat dit na het verteringsproces meer voedsel aan de bodem geeft doordat er allerlei grassen en (on)kruiden in aanwezig zijn;
  5. Eens het aardappelloof zo'n 20 à 30 cm boven staat kan je er nog eens hooi omheen leggen om het aardappelloof wat meer stevigheid te bieden en de aardappelen in wording eronder meer beschutting tegen het licht te geven;
  6. Verder laten groeien zoals je gewoon zou doen en oogsten wanneer de tijd rijp is.


Dus je ziet dat dit een makkelijk te verbouwen groente is volgens deze methode van Ruth Stout en je er maar weinig energie moet insteken. Vorig jaar heeft een veldje van ongeveer 12 vierkante meter mij zo ongeveer 55 kg aardappelen opgeleverd. Het plantgoed heeft me toen niks gekost want ik had aardappelen van de vorige oogst geplant. Nu heb ik plantgoed van "Bintjes" gekocht, 3kg aan 5 euro, want als Belgen willen we natuurlijk lekkere frietjes kunnen eten van onze zelfgekweekte patatjes en dat kon met het vorige ras "Safran" niet. Wel heb ik het Safran pootgoed geplant om als eerste aardappeltjes te kunnen oogsten.

Plantencombinaties
Aan de randen kun je ajuin planten, tussen de aardappelen kun je kolen planten. Of je plant rondom struikbonen, tuinbonen... Let op geen bonen en ajuin samen planten want die twee houden niet van elkaar en stoppen elkaars groeiproces.

  • Je maakt met je handen een kuiltje in het hooi;
  • Hierin doe je wat compost;
  • En nu kun je in deze compost planten;
  • Bij droog weer zo nu en dan water geven;

Hier met rand van tuinbonen

Zo simpel is het en dan kan je niet één maar meerdere planten op dezelfde plaats oogsten. Ik ga zo eigenlijk te werk bij alle groentebedden en ik plant ook nog her en der wat bloemen zoals tagetes en goudsbloem eromheen. Mooi tafereel wanneer alles in volle glorie staat en lekker op je bord!
Het dik pak hooi zal na volgende winter al een heel stuk verteerd zijn en het gras eronder zal helemaal weg zijn. In de plaats ervan heb je mooie compost waar je zonder verder je grond te bewerken terug in kan planten of zaaien.

Ik heb jammer genoeg geen foto's meer van de aardappelen zelf, helemaal vergeten, maar de oogst was goed en de frietjes waren heerlijk!

Wie is Ruth Stout, bekijk het op wiki
Veel succes!

Geen opmerkingen: