donderdag 9 september 2021

Bloemen in onze permacultuur tuin 2021 in Frankrijk

 Hier ben ik dan weer, lange tijd niets over onze tuin geschreven, maar nu krijg ik er terug zin in. Door de natte maanden juni en juli hebben mijn struiken, bomen en bloemen uitbundig gebloeid hier in onze permacultuur tuin in Frankrijk. Ik heb een zee aan bloemen gehad en heb dan ook heel veel foto's genomen.


Toch is het een raar jaar geweest op tuingebied. Heel warm in april en mei met daarna drie maanden nat en een heel stuk frisser. Nu een tweetal weken terug een hete nazomer gehad (hier noemen ze dit "l'été indien") maar afgelopen nacht is het dan toch terug wat frisser geworden. Nu, ik geef er niet om, veel leuker en aangenamer om in de tuin te werken wanneer het wat frisser is. Er komt stilaan een einde aan al dat uitbundige groei- en bloeiproces, dus tijd om op te ruimen en vlug nog wat groenten te planten voordat de winter zijn intrede doet.

Dit jaar is er heel wat snoeiwerk te doen. Het is nu reeds 5 jaar dat ik zonder ophouden allerlei bomen en struiken plant, velen van hen zijn nu goed aan het doorgroeien en hebben hier en daar al een flinke snoeibeurt nodig. Ik pas de chop and drop methode toe zodat de bodem rijker wordt en er meer gronddiertjes zoals o.a. wormen hun werk kunnen blijven voortzetten. Ik pas de principes van de permacultuur toe. Zelfs onkruid wordt hier gemulcht. Met een dikke laag grasmaaisel erop heb je veel kans dat dit niet meer doorschiet. De zaden van de éénjarige bloemen worden rijkelijk her en der uitgestrooid, ook de wind zorgt daar grotendeels voor, zodat ik het volgende jaar terug van een grote bloemenzee kan genieten.

Tot de volgende!

Geen opmerkingen: