donderdag 30 augustus 2018

Notenwijn


Het recept voor de notenwijn heb ik elf jaar geleden gekregen van een vriendin. Nu we zelf drie notelaars hebben moet ik dat recept toch eer aandoen hé, jongens wat is dit lekker! Door de droogte dit jaar kon ik net nog de groene noot doormidden hakken, dit betekent dat de noten vroeger rijp zullen zijn dit jaar en helaas ook wel wat kleiner.

Ingredienten voor de notenwijn (per 1l fles)
  • 1 fles rode wijn (mag goedkope zijn)
  • 6 à 8 groene okkernoten
  • 250 ml *alcohol 40%
  • 250 gram rietsuiker
  • 1 kaneelstok


Bereiding van de notenwijn

  1. Kies 6 à 8 gave, groene okkernoten of walnoten uit (tussen eind juni en eind juli). Was deze en snij in vier gelijke delen;
  2. Doe de walnoten samen met de wijn, alcohol, rietsuiker en het kaneelstokje in je bokaal of fles en zet op een donkere plaats apart. Bij mij staat die hier in een oude "cave" waar de temperatuur altijd tussen de 6 en 15ºC is;
  3. Ik heb er krantenpapier omheen gewikkeld en de buik van de fles ingetapet zodat het krantenpapier goed aansluit. Ook het deksel is goed omwikkeld met het krantenpapier zodat er geen ongedierte tot bij de wijn kan. Je moet er het deksel wel af kunnen halen om de notenwijn goed om te roeren;
  4. De eerst week roer je de wijn dagelijks om met een lepel (ik gebruik hier een houten lepel voor);
  5. Tijdens week 2 roer je de wijn nog tweemaal om en daarna laat je de wijn ongeroerd ongeveer 4 maanden trekken;
  6. Na vier maanden giet je de notenwijn door een zeef om alle onzuiverheden eruit te krijgen en bottel je deze in donkere flessen.
Je kunt de notenwijn nu reeds drinken, maar hij wordt enkel beter naarmate hij ouder wordt. We vinden de notenwijn nu reeds erg lekker, dus veel ouder zal hij niet worden denk ik. De smaak kun je misschien vergelijken met port maar hij is veel zachter en veel beter want port lust ik eigenlijk niet zo. En met een mooi etiket op de fles is deze notenwijn een ideaal eindejaarsgeschenk.

Proost!

* Hier in Frankrijk kan je in bijna elk grootwarenhuis speciale alcohol kopen voor zelf fruitwijn te maken. Doordat dit alcoholgehalte 40% bedraagt en je per liter wijn slechts 250 ml alcohol gebruikt, is de smaak zeer zacht. Ideaal om als aperitief te gebruiken.

Geen opmerkingen: