donderdag 19 april 2018

Groente- en fruittuin nu vanuit Frankrijk!

Eindelijk lente!
Het is reeds 2 1/2 jaar geleden dat ik hier nog eens een blog geschreven heb. Wat gaat de tijd vlug zeg! Ik heb een aantal andere blogjes gehad maar dat is allemaal niks geworden, enerzijds omdat ik zoveel te doen had en eigenlijk niet goed wist welke kant ik uit wilde gaan met bloggen. Maar nu ik er terug zin in heb zullen er wel weer blogjes volgen vanuit de groente- en fruittuin in Frankrijk.

Wat hebben we de afgelopen 2 1/2 jaar gedaan?


  • Ik ben vooral bezig geweest om de groentetuin vorm te geven. Daarnaast heb ik nog wat schilderwerk gedaan, hagen en zieke bomen weggedaan, gesnoeid, gesnoeid en nog eens gesnoeid, pffff, dat was de moeite en ik ben nog niet helemaal rond;
  • Nu ben ik vooral bezig met zaaien en stekken van planten, bloemen, struiken en bomen. En dat lukt al aardig. Zo heb ik een notelaar en enkele hazelnoten zelf opgekweekt, gele perziken, rode kornoelje, hibiscus, viburnum, citroenboom, kweepeer, appel en peer om later te enten. Ligustrum, vuurdoorn, abélia grandes fleures, glansmispel red robin en weigela rood heb ik allemaal gestekt en die zien er na zo een harde winter toch allemaal goed uit;
  • Verder heb ik nog magnolia, canneberge, acer ginnala, betula costata, daphne genkwa, pittosporium tobira, zijdeboom, ananasguave, kamperfoelie, kroonwikke en hondsroos gezaaid, dus ik ben heel benieuwd wat daarvan gaat opkomen;
  • Wim heeft vooral de afsluiting van de weides voor zijn rekening gehouden, kippenhokken gemaakt, hout voor de haard gezaagd en voor de dieren gezorgd. 
    Kippentractor

Hoe zelfvoorzienend zijn we al?

  • In de groentetuin zijn we al zelfvoorzienend voor de ajuinen, prei, spinazie, sla, zuring, peterselie, selder, boerenkool, palmkool, kervel, radijzen, sluimererwten, bonen en tuinbonen, knoflook, prei, snijbiet en keukenraapjes. Dit jaar komen daar nog enkele groenten bij.
  • Voor de fruittuin zijn we zelfvoorzienend in de aardbeitjes, besjes, krieken, kersen, braambessen, druiven, noten en hazelnoten.
Rode besjes in bloei
Vorig jaar en dit jaar heb ik 5 perenbomen, 2 appelbomen, 1 pruimenboom, 1 perzik, 2 vlierstruiken, 1 notelaar en 2 hazelnoten aangeplant. Dus in de toekomst zullen we nog meer lekker fruit zelf kunnen oogsten. Op de kippenweide wil ik een eetbos aanplanten waar de kippetjes dan lekker tussen kunnen scharrelen en tegelijkertijd worden de bomen bemest met gouden kippenkak 😄.

Kippenweide
We hebben het hier naar onze zin en na 10 a 15 jaar zou de tuin een beetje voor zichzelf moeten kunnen werken. Ik pas de principes van de permacultuur en de No-dig methode zoveel mogelijk toe. De kwaliteit van de aarde zie je na ieder seizoen toenemen. De eerste twee jaren heb ik in de groentetuin zoveel mogelijk gemulcht, nu ga ik zoveel mogelijk in clusters planten in de groentetuin zodat het onkruid geen kans heeft om te groeien en waar dat niet lukt mulch ik verder met schapenwol.

Zo dat was het dan wel voor vandaag. In een volgende post zien jullie hoe de tuin erbij zal staan in april.
Lieve tuingroetjes en tot ziens
Gertrude en Wim

Geen opmerkingen: