vrijdag 26 november 2010

Balletjes vilten hoe doe je dat

Velen zullen hoogswaarschijnlijk denken, ah daar is niks aan. Toch is balletjes vilten nog niet zo eenvoudig als je wel denkt, je moet precies goed aanvoelen hoeveel druk je moet uitoefenen om ze te vilten en dat kan alleen maar geleerd worden door het te doen natuurlijk. De moeilijkheidsgraad hangt ook af van de wol die je gebruikt. Kaardvlies vervilt makkelijker dan lontwol en dit komt omdat bij kaardvlies de fibras y escamas (nu weet ik het alweer niet meer in het Nederlands, eventjes opzoeken) hier heb ik het, de vezels en dus ook de schubben in alle richtingen liggen. Bij lontwol liggen de vezels allemaal in één enkele richting. Ik raad dan ook altijd kaardvlies aan wanneer iemand net begint met vilten. Dus we gaan aan de slag of nee toch nog eerst een kopje koffie ;-)


Wat heb je nodig om balletjes te vilten

  • Een plastic teiltje voor het warme water en de zeep
  • Een handdoek die ervoor zorgt dat het water je voordeur niet uitloopt ;-)
  • Bubbeltjes plastic, als je de bedoeling hebt om met veel water te gaan plenzen. Hier zeggen ze "Plastico de pompitas", leuk hé!
  • Uiteraard 100% wol, kaardvlies of in lont (hier gebruik ik 100% merinowol in kaardvlies)
  • Heel veel enthousiasme en doorzetting en een paar handen die jeuken om eraan te beginnen.


Hoe ga je te werk om balletjes te vilten


  1. Neem een pluk wol en maak daar een balletje van.
  2. Leg dit in je handpalm of neem het tussen je duim, wijsvinger en middelvinger.
  3. Dompel het onder in warm water waar je zeep hebt aan toegevoegd.
  4. Knijp het overtollige water er zachtjes uit en zeep je ene hand eventueel nog eens in.
  5. Masseer nu het balletje eerst heel zachtjes met draaiende bewegingen in je handpalm.
  6. Naarmate het balletje vervilt kan je de druk verhogen om zo een stevig, compact vilten balletje te bekomen.

Problemen die kunnen voorkomen bij balletjes vilten
Zoals bij alles kunnen hier natuurlijk ook, ik noem ze kaduukjes, voorkomen. Maar niet getreurd, voor alles is er een oplossing dus ook voor deze kaduukjes.
  • Heb je bijvoorbeeld toch een scheurtje in je vilten balletje leg er dan gewoon een laag wol overheen en doe het hele viltproces opnieuw. Het enige verschil is dat je vilten balletje nu iets groter zal zijn.
  • Heb je de kracht niet in je handen om een heel stevig balletje te vilten dan kan je altijd gebruik maken van een bamboematje. Wanneer het vilten balletje een zekere stevigheid heeft dan kan je verder vollen (het compacter maken, ik leg deze term nog uitgebreider uit in een andere post) op het bamboematje, dit gaat heel goed en het vergt minder energie.

Nog andere weetjes
  • Heb je al heel wat afgevilt, dan zal je natuurlijk heel veel kleine overschotjes aan vilt hebben. Die overschotjes kunnen prima gebruikt worden als kern voor je vilten balletjes. Ik versnipper altijd eerst de grootste stukken, zo blijft de kern compact. Leg er gewoon een laag vilt over en vilten maar.
  • Wanneer je vilten balletjes nog niet helemaal vervilt zijn dan kan je er allerlei vormen aan geven zoals bijvoorbeeld ovalen kralen, en door het plat te drukken kan je knopen bekomen. Deze moet je wel heel hard vervilten door met cirkelbewegingen in je handpalmen de knoop verder te vervilten. Wanneer je met cirkelbewegingen vervilt dan zal je een mooie ronde vorm krijgen.
  • Wil je een krans maken, dan moet je daar toch vlug een paar uurtjes voor uitrekken, Ikzelf kan ongeveer 15 balletjes vilten in 1 uur. Het is natuurlijk altijd gezelliger om er samen met anderen een leuke knutsel namiddag van te maken of je kan altijd via een viltworkshop de nodige ervaring op doen. Maar let op !! Eens je het viltvirus te pakken krijgt, geraak je er moeilijk nog van af.
Hieronder kan je nog naar de video kijken hoe ik een vilten balletje maak met kaardvlies en een kern van overschotjes vilt. We hadden problemen met het uploaden van de muziek, dus sorry lieve lezers een filmpje van 2 minuten zonder muziek. Dus zet die stereo installatie maar op volle toeren! Het muziekje werkt ondertussen joehoe!!!!


Bueno, veel plezier ermee!
Tot gauw en geniet van jullie dag!
Groetjes van Tante Tuut

6 opmerkingen:

vilterietje zei

dank je wel tante tuut, zoveel handige weetjes!
mag ik een link naar je blog op mijn blog zetten?
ik heb nl een pagina met tutorials gemaakt, waar allerlei weetjes opstaan.lieve groeten tot....riet

zsazsazsu zei

Ewel ik heb ervan genoten en bijgeleerd, deed dit op een heel andere manier die veel moeilijker was. En het muziekje gaat perfect hoor !

La Maison zei

Wat leuk tante Tuut,je kunt zo mooie kettingen maken lijkt me en dan zijn ze nog lekker warm ook.
Ik kan zelf niet vilten, maar ik ken wel iemand die er haar job van heeft gemaakt.

Leuk blog heb je
groeten
Hermine

Het Knuter Huuske zei

Heb een poging gedaan dit weekend.
Staat wel een foto op mijn blog.....

De balletjes (nog niet zoveel gemaakt was al laat ;) ) .... Zijn redelijk gelukt....
Alleen had bij sommige dus een gedeelte waar je het samenvouwt zeg maar wat je nog niet ziet (scheurtje, geultje wat voor naam je er aan wil geven)....
Maar zie net dat ik er gewoon nog een laagje over kan doen weer....
Altijd handige :)

Heb niet veel kleuren alleen bruin en crème/wit .... Dat had ik jaren geleden ooit een gekocht.... Had toen maar een beetje nodig.... Maar goed dat ik het al die tijd toch nog bewaard heb want het is toch wel leuk om te doen.... Oudste dochter vond het ook wel leuk om mee te "kliederen" ;) :)

Anoniem zei

Wat voor zeep word er gebruikt bij vilten?

Groente en Fruittuin in Frankrijk zei

Hoi Anoniempje,
Ik gebruik altijd zeep op basis van olijfolie, maar je kan ook marseillezeep gebruiken.
Af en toe lees je wel dat je ook gewoon afwasmiddel kunt gebruiken, maar ik hou het liever zo natuurlijk mogelijk. Wol is trouwens ook een natuurproduct...
Nog een prettige dag!