zondag 28 november 2010

Romige Andalusische pompoensoep

Regenweer vandaag, dus tijd om een lekkere romige Andalusische pompoensoep te maken met heerlijk bruin brood uit m'n broodmachine. Ik heb hier een butternut pompoen gebruikt omdat ik deze één van de lekkerste vind en ze hier volop te verkrijgen zijn.


Wat heb je nodig om deze romige pompoensoep te maken

  • 1 middelmatige pompoen
  • 1 prei (alleen het wit)
  • 2 middelmatige aardappelen
  • 2 wortelen
  • Water
  • Olijfolie
  • Zout


Hoe ga je te werk om deze romige pompoensoep te maken


  1. Snij het wit van de  prei in stukjes en spoel deze onder stromend water om al het zand eruit te spoelen.
  2. Rasp de wortelen en snij ze in kleine stukjes.
  3. Fruit de prei samen met de wortel in een weinig olijfolie op een laag vuur.
  4. Ondertussen schil je de pompoen en ontdoe deze van de pitten. Snij in kleine stukken en voeg deze toe aan de prei en de wortelen.
  5. Laat samen 5 minuten zachtjes stoven.
  6. Schil de aardappelen en snij in stukken en doe ook deze bij de groenten. Roer enkele minuten.
  7. Voeg water toe tot alle groenten net onder staan en voeg een beetje zout toe.
  8. Laat alles aan de kook komen en laat daarna nog 30 minuten zachtjes verder koken, 15 minuten in de snelkoker.
  9. Wanneer de soep klaar is, mix je deze tot je een zeer fijne romige pompoensoep bekomt.
  10. Serveren met zelfgemaakt brood. Smullen maar!


Heilzame weetjes
Deze romige Andalusische pompoensoep soep heeft een sterk zuiverende werking voor het lichaam en is ook zeer rijk aan betacaroteen, vitamine A en antioxidanten.

Tot de volgende kooksessie.
Smakelijk!
Tante Tuut

3 opmerkingen:

vilterietje zei

als mijn keueken klaar is, ga ik zo'n lekker soepie maken, het lijkt overheerlijk. je blog is geweldig en misschien spreek ik volgend jaar een paar woordjes spaans in de supermarkt. lieve groet en tot....riet:)

zsazsazsu zei

dat kunnen we hier goed gebruiken zo'n warm soep, het vriest hier de stenen uit de grond !

Unknown zei

dit is toch wel één van mijn favoriete soepen, zeker bij vriestemperaturen zoals we die voor het ogenblik hier in België meemaken! Alleen het snijden en vooral het schillen van de pompoen is toch wel een heel karwei! Meestal snijdt mijn wederhelft de pompoen voor mij in een 15-tal schijven en dan kan ik beginnen met schillen! Een leuk ideetje die link 'al kokend Spaans leren'.