woensdag 5 januari 2011

Muziekdag - Diana Navarro

Diana Navarro is een Spaanse zangeres geboren in Malaga, Andalusië. Reeds op zeer jonge leeftijd bleek haar liefde voor muziek, ze begon haar carriëre op de leeftijd van 10 jaar in 1994. Tot aan het jaar 2005 had nog niemand van haar gehoord, maar toen in dat jaar haar eerste album “No te olvides de mi” (Vergeet me niet) uitgebracht werd op CD, was het meteen een groot succes.

“24 Rosas” (Vierentwintig Rozen) behaalde in 7 weken goud en Diana Navarro werd genomineerd voor de Latin Grammy Award. Het is een vernieuwend album voor het klassieke “copla” genre dat in Spanje nog steeds heel populair is en het best kan vergeleken worden met het Nederlandse “levenslied”.
We zagen en hoorden Diana Navarro voor het eerst op de Spaanse televisie bij de promotie van haar album “24 Rosas”. Haar prachtige stem maakte een enorme indruk op ons en ook haar verschijning is heel innemend.

Diana Navarro in een categorie indelen is niet gemakkelijk, maar het is duidelijk dat copla, flamenco, saeta en etnische muziek haar stijl beïnvloeden.
Het is excellent gemaakte popmuziek met electronische instrumenten gearrangeerd, maar wat er vooral opvalt is de enorme emotie waarmee Diana Navarro zingt.

Op de CD is bijvoorbeeld “Mare Mia” in een latijnse versie te horen, die later op de CD (track 13) terugkomt en met dit lied brengt ze een ode aan alle moeders. Op Youtube is trouwens een mooie video bij dit nummer te zien.
Ze heeft een engelenstem en dat doet soms wel denken aan het stemtimbre van Nana Mouskouri. De songs  uit de cd 24 Rosas die direct in het gehoor liggen  zijn “Mira Lo que te has Perdio” en “Brindo por Ti”. Ze laat ermee horen dat ze over verbluffende stemkwaliteiten beschikt en muzikaal zijn er invloeden te horen van de portugese fado en ook van noordafrikaanse en arabische toonaarden.

Misschien kan de stijl van Diana Navarro het best omschreven worden als copla van de 21ste eeuw. Copla is een genre van spaanse liederen die populair werden in de jaren 40 en het is een soort licht klassiek, easy listening stijl.
In de beginjaren waren het namen zoals Lola Flores, Antonio Molina en Rocia Jurado die aan de top stonden.
De afgelopen 10 jaar waren namen zoals Bambino, Isabel Pantoja en Martirio in Spanje bekend  en nu zijn dat Concha Buika, Pastora Soler en Diana Navarro.
De CD is een mooi geschenk voor mensen die ook van Nana Mouskouri of Andrea Bocelli houden.

Tracklist 24 Rosas
  1. Mare mía (Versión Latín)
  2. Caracoles (Madre de la Soledad)
  3. Mira lo que te has perdio
  4. Tú me vas
  5. Soñando
  6. Brindo por ti
  7. Ojala 
  

    3 opmerkingen:

    Unknown zei

    prachtig lied dat Brindo por ti. Ik beluisterde het zopas tijdens mijn middagpauze. Moet nu terug naar het werk en op terugweg zal het melodietje zeker in mijn hoofd blijven hangen. Ik hou enorm van die arabische invloed, dat typisch herkenbare instrument. ik wil zeker nog meer van haar horen!
    groetjes, Hilde

    vilterietje zei

    ha trudis, ik vind de muziek héél mooi, maar hou niet van haar stemgeluid. dat kun je soms hebben met stemmen, die niet aanslaan bij je. ik kan me wel voorstellen dat ze heel veel succes heeft, want kwalitiet heeft ze echt en inderdaad: innemend is ze ook.
    lieve groet en tot...riet:)

    zsazsazsu zei

    te druk gehad op kantoor, niet kunnen luisteren, dus dit heb ik nog tegoed ! Joepie !