vrijdag 4 november 2011

Het Kookboek van mijn Moeder . Tante Tuut .

Het Kookboek van mijn Moeder
Mijn moeder heeft een fantastisch kookboek of liever gezegd, had een fantastisch kookboek. Ik heb het van haar cadeau gekregen toen ik verhuisde naar Spanje en ik gebruik het nog heel regelmatig, vooral wanneer ik pannekoeken bak, want daar zijn ze hier in Spanje gek op.

Het kookboek dateert van het jaar 1959 als ik me niet vergis, ik heb de zevende druk ervan uit het jaar 1962. Met als titel "Koken voor elke Dag" en het is uitgegeven door de "Praktische school voor gezins- en huishoudopleiding" van de K.A.V.

Pagina uit Kookboek van mijn Moeder
Naar aanleiding van een prijskamp "Wie is de beste Keukenprinses?" werd de zevende druk van het kookboek grondig nagekeken en aangepast. Daar in deze periode het snelkoken of onder druk koken volop werd toegepast werden de kooktijden voor de snelkoker bij elk recept dat hiervoor in aanmerking komt, aangeduid. Dit komt goed van pas voor mij want ik ben ook een voorstander van de snelkoker. Hier in Spanje wordt de snelkookpan nog volop gebruikt vooral voor soepen en stoofpotjes.

Wat ik ook fantastisch vind aan dit kookboek zijn de reclames die je hier en daar terug vindt. Die advertenties wekken in ieder geval veel nostalgie op, kijk maar naar de voorbeelden. Ze zijn eenvoudig en je weet in één oogopslag waarover het gaat. Mijn favoriet is die van de "Welvaart", ik weet nog dat er in ons dorp ook nog zo een winkel was toen ik klein was.

Op het einde van het boek vind je een hoofdstuk over de "Tafeldienst" of hoe je een tafel aankleedde volgens de etiquette. Hoe je het eten opdiende en ook enkele aanwijzingen bij het schenken van wijn. Ook is er een hoofdstuk over "Ziekenvoeding" dat nu ook nog altijd van toepassing kan zijn.

Het kookboek ligt me nauw aan het hart, iedere keer dat ik het vastneem denk ik "Hoe dikwijls zou dit boekje al geraadpleegd zijn". Ik vind het fantastisch en ik ben er mijn moeder heel erg dankbaar voor, ooit hoop ik dat mijn dochter ook het kookvirus te pakken krijgt en dat zij later met evenveel plezier in dit boekje zal snuffelen.

Bron : Kookboek "Koken voor elke Dag" uitgave 7 K.A.V.

Geen opmerkingen: